Frömedel inom epidemiologi - ansökan stängd

små gröna plantor. foto

Besked till de sökande lämnas i mitten av maj 2024.

Lunds universitet och det särskilda forskningsområdet EpiHealth har beslutat att stödja nästa generations forskare inom epidemiologi genom en utlysning av frömedel som ska täcka lönekostnader för upprättande av en projektansökan och en forskningsplan riktad mot nationella finansiärer. Ett totalt belopp på 1 000 000 kr avsätts för upp till fem förslag om 200 000 kr vardera under 2024.

Deadline 4 april 2024.
Målgrupp för denna utlysning är postdok-forskare och doktorander under sista året.

Syftet med utlysning är att skapa möjligheter för postdoks och doktorander att driva nya forskningsfrågor och identifiera möjligheter till samarbeten inom området epidemiologi. Önskade resultat :
• Ökad medvetenhet om förmågor och möjligheter till samarbete över SFO EpiHealth-nätverket
• Utarbeta en forskningsplan och projektansökan för större nationella finansieringsorgan; t.ex. VR
• Utöka användningen av epidemiologiska kohorter inom EpiHealth till exempel, men inte begränsat till EpiHealth-kohorten

Utvärderingsprocess
• Förslagen rangordnas av en grupp utsedd av koordinator för EpiHealth.

Rangordningskriterier
• Nya samarbeten prioriteras
• Hur resultatet av projektet kommer att användas för att skapa nya ansökningar (t.ex. VR, Cancerfonden, Forte, Hjärt-Lungfonden)
• Användning av epidemiologiska kohorter (t.ex. Epihealth-kohorten eller andra kohorter)