EpiHealth-kohorten ger oss tillgång till detaljerad information om miljöexponeringar och livsstilsfaktorer som vanligtvis inte finns i andra register

Osteoarthritis

SFO EpiHealth har genomfört en intervju med styrelseledamot i EpiHealth professor Martin Englund och postdoktor Andrea Dell'isola om EpiHealth-kohorten, hur de planerar att använda den i deras forskning och vad den betyder för dem och SFO EpiHealth.

Martin har tilldelats forskningsstöd från SFO EpiHealth för anställningen av Andrea som postdoktor för projektet "Rollen av livsstil och metabolisk hälsa i patogenesen och hanteringen av artros". Han är chef för ”Clinical Epidemiology Unit (CEU), Orthopedics”, som är en tvärvetenskaplig forskargrupp vid Institutionen för kliniska vetenskaper Lund, Lunds universitet, www.clinicalepidemiology.se.

Martin är epidemiolog och forskare i translationell vetenskap. Han avslutade sin doktorsexamen 1998 och tog sin doktorsexamen i ortopedi 2004. Han gjorde en tvåårig postdoktoral utbildning vid Boston University, USA, där han också tog sin MSc-examen i epidemiologi. Martin fokuserar på artrosforskning, inklusive prekliniska experiment samt kliniska studier, avbildning och epidemiologisk forskning med hjälp av populationsbaserade registerdata. Han är nuvarande mottagare av konsolideringsbidrag från European Research Council (ERC), och har tidigare fått utmärkelsen ”Framstående yngre forskare” av Vetenskapsrådet.

Andrea är fysioterapeut och postdoktor med omfattande kunskap om kliniska studier av artros och ett intresse för att använda data från EpiHealth-kohorten. EpiHealth-kohorten består av totalt 25 104 personer från Uppsala och Malmö i åldersgrupperna 45-75 år. Uppgifterna samlades in under åren 2010-2016 och inkluderar lungfunktion (spirometri), tum-EKG, blodtryck, kroppssammansättning, kognitivt test (Trial-Making-Test), fastande blodglukos och blodfetter. Ett frågeformulär om sociodemografiska livsstilsfaktorer, tidigare sjukdomar ingår också i EpiHealth-kohorten. En biobank är också tillgänglig för framtida användning och en DNA-extraktion med GWAS-analys har genomförts i hela kohorten.

Martin förklarar, ”Jag har varit en del av styrgruppen för EpiHealth-kohorten sedan starten (början av 2010) och det vackra med EpiHealth-data är att det stora antalet deltagare gör det möjligt att effektivt utvärdera riskfaktorer. Vi har också tillgång till avidentifierad information om livsstilsfaktorer som kost och miljöexponering som vanligtvis inte finns i andra register. Dessutom har kohorten nu en lång uppföljningstid, mer än tio år för många av deltagarna ”.

Vi fortsätter intervjun med att be Martin ge oss lite information om expertisen inom hans forskargrupp. “Epidemiologi är ett tvärvetenskapligt område och våra teammedlemmar har en blandad bakgrund: Vissa är molekylära forskare, medicinska fysiker eller har examen och expertis inom bioinformatik, statistik eller hälsoekonomi. Andra är vårdpersonal med en typisk klinisk bakgrund som läkare eller inom sjukgymnastik. Blandningen ger oss en multifaktoriell syn på artros och hjälper att föra fältet framåt”, säger Martin. Han säger vidare: "Det finns" tre ben "i vårt forskningsfokus: molekylära mekanismer för sjukdomen, avbildning av strukturella fynd och registerbaserade epidemiologiska studier och sjukdomsbördor".

Vi frågar Andrea om han vill berätta lite mer om sitt specifika forskningsprojekt och förklara för läsaren vad artros är. ”Artros är en typ av degenerativ ledsjukdom som typiskt kännetecknas av nedbrytning av ledbrosk, ledinflammation och ombyggnad av ben. De vanligaste symptomen är ledvärk och stelhet. Vanligtvis utvecklas symtomen långsamt under åren, men träning kan förhindra funktionssvikt. När vi använder data från EpiHealth-kohorten har vi möjlighet att identifiera kliniska fenotyper som är grupper av människor med vissa egenskaper som kan påverka gemensamma sjukdomsmekanismer. En vanlig undergrupp ser att OA existerar med andra metaboliska sjukdomar som diabetes, fetma och högt blodtryck, ofta på grund av inaktiv livsstil och olämplig kost. Tidiga tecken på sjukdomen finns vanligtvis hos människor i fyrtioårsåldern men utvecklas när människor är 60 år eller äldre. EpiHealth-datasetet hjälper oss att titta på sjukdomsutveckling och hur detta kommer att påverka människor över 10 år. Lite är känt om samspelet mellan livsstilsfaktorer, metabolisk hälsa och artros som vi försöker undersöka ”.

Under intervjun pratar vi om de vetenskapliga forskningsmetoder som används och om hinder har identifierats. Andrea förklarar ”Vi gör kvantitativ forskning med hjälp av avancerade statistiska modeller för att försöka förstå orsakssambandet mellan livsstilsfaktorer, övergripande hälsa och utvecklingen av muskuloskeletala sjukdomar som artros. Det är dock en lång process att ta emot all data och länka data från alla register. Det tar tid".

Vi pratar också om nyckelbudskapen i forskningsprojektet och användningen av EpiHealth-datamängder. Andrea förklarar ”En enda behandling av artros är inte längre genomförbar och optimal. Vi tittar därför på kopplingar mellan sjukdomar eftersom de ofta kommer i kluster. Stora datamängder är därför väsentliga för oss och därför använder vi EpiHealth-kohorten ”.

Vi diskuterar också användningen av nätverk i forskning och Martin förklarar att de har ett stort nätverk. ”Vi samarbetar med flera forskargrupper från Europa, USA, Australien och i Asien, och vi använder ett antal internationella datamängder förutom EpiHealth-data. I Sverige har vi också skapat en egen biobank av ledvävnader från patienter som har genomgått total ersättning av knäleden. Gemensamma vävnader från avlidna givare samlas också i samarbete med Vävnadsbanken och rättsmedicin, Skånes universitetssjukhus. Vi samarbetar också med EpiHealth-medlemmar från Uppsala ”.

För mer information om CEU, epidemiologisk forskning och artros, besök:

www.clinicalepidemiology.se

www.artrosportalen.se