The 5th Swedish Meeting for Cohort Studies

en man pratar på en konferens
Sölve Elmståhl, Lunds universitet, öppnade konferensen och hälsade alla deltagare välkomna till Lund och två dagars kunskaps- och erfarenhetsutbyte inom EpiHealth.

8-9 september 2022 ägde det femte mötet för kohortstudier mötet rum i Lund.

Den första dagen presenterade dessa personer sina projekt:

Tove Fall, Uppsala universitet
Lars Lind, Uppsala universitet
Eva Warensjö Lemming, Uppsala universitet
Joakim Ekström, Uppsala universitet
Linda Dunder, Uppsala universitet
Thoralph Ruge, Lunds universitet
Ashfaque Memon, Lunds universitet
Andrea Dell ’Isola, Lunds universitet
Suneela Zaigham, Uppsala universitet

Dagen avslutades med en mycket intressant presentation av Million Veterans-programmet (MVP), USA av Themistokles Assimes, Stanford University (på Zoom).

Dag 2 innehöll information om forskarutbildningar, Nationella Forskarskolan av Jonas Björk Lunds universitet, och även ett nytt profilområde inom SFO EpiHealth – Psykisk ohälsa, presenterat av Åsa Westrin, Lunds universitet.

Socialstyrelsen och SCB uppdaterade om nya sekretessregler och rutiner för datahantering.

Socialstyrelsens och SCB:s presentation