Vi bjuder professor Charlotte Ling välkommen som ny styrelsemedlem i EpiHealth

Foto: Charlotte Ling

Charlotte är professor vid Institutionen för kliniska vetenskaper på Lunds universitet och forskargruppschef för enheten Epigenetik och Diabetes vid Lund University Diabetes Centre (LUDC).

Charlotte disputerade i endokrinologi vid Göteborgs universitet i 2002 och efter en anställning som postdoktor vid Lunds universitet, där hon studerade genetik av typ 2-diabetes, ägnar hon sin forskning åt studier av epigenetiska mekanismer som orsaker typ 2-diabetes och metabolisk sjukdom.

Hennes forskargrupp har varit banbrytande inom epigenetik inom typ 2-diabetes. De har gjort flera banbrytande upptäckter såsom att identifiera epigenetiska förändringar i de insulin-producerande öarna från bukspottkörtel, skelettmuskler, fettvävnad och levern från patienter med typ 2-diabetes jämfört med icke-diabetiska kontrollpersoner.

Dr. Lings forskargrupp har också visat att genetiska och icke-genetiska faktorer som SNP, motion, diet, fetma och ålder förändrar epigenetiska mönster i mänskliga vävnader med betydelse för typ 2-diabetes.

Ytterligare information om Charlottes forskning finns på Lunds universitetets forskningsportal.